Ένα μικρό ποσοστό ατόμων με νόσο Alzheimer (λιγότερο από 1 τοις εκατό) έχει έναν τύπο πρώιμης εμφάνισης που συνδέεται με γενετικές μεταλλάξεις. Τα άτομα που έχουν αυτές τις γενετικές μεταλλάξεις είναι σίγουρο ότι θα αναπτύξουν την ασθένεια. Μια συνεχιζόμενη κλινική δοκιμή που διεξάγεται από το Κυρίαρχο κληρονομικό δίκτυο Alzheimer (DIAN), εξετάζει κατά πόσο αντισώματα στο β-αμυλοειδές μπορούν να μειώσουν τη συσσώρευση β-αμυλοειδούς πλάκας στους εγκεφάλους ανθρώπων με τέτοιες γενετικές μεταλλάξεις και έτσι να μειώσουν, να καθυστερήσουν ή να αποτρέψουν τα συμπτώματα. Οι συμμετέχοντες στη δοκιμή λαμβάνουν αντισώματα (ή εικονικό φάρμακο) προτού αναπτύξουν συμπτώματα και η ανάπτυξη πλάκας β-αμυλοειδούς παρακολουθείται μέσω εγκεφαλικών εξετάσεων και άλλων εξετάσεων.

Μια άλλη κλινική δοκιμή, γνωστή ως δοκιμή Α4 (Αντι-Αμυλοειδής Θεραπεία σε ασυμπτωματικό Αλτσχάιμερ), ελέγχει εάν τα αντισώματα έναντι του β-αμυλοειδούς μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο νόσου του Αλτσχάιμερ σε ηλικιωμένους (ηλικίας 65 έως 85 ετών) με υψηλό κίνδυνο για τη νόσο. Η δοκιμή Α4 διεξάγεται από την Alzheimer’s Disease Cooperative Study.

Παρόλο που η έρευνα εξακολουθεί να εξελίσσεται, τα στοιχεία είναι ισχυρά ότι οι άνθρωποι μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο τους κάνοντας τις βασικές αλλαγές στον τρόπο ζωής τους, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής τους σε τακτική δραστηριότητα και της διατήρησης καλής καρδιακής υγείας. Με βάση αυτή την έρευνα, η Ένωση Αλτσχάιμερ προσφέρει 10 τρόπους για να αγαπήσει τον εγκέφαλό σας – μια συλλογή συμβουλών που μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο της γνωσιακής παρακμής.

φυσική άσκηση

Η σχέση της καρδιάς με τον Εγκέφαλο

Νέα έρευνα δείχνει ότι υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε τον κίνδυνο της ήπιας γνωστικής εξασθένησης και της άνοιας.

Αρκετές παθήσεις που είναι γνωστό ότι αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου – όπως υψηλή αρτηριακή πίεση, διαβήτη και υψηλή χοληστερόλη – αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο ανάπτυξης του Alzheimer’s.

Ορισμένες μελέτες αυτοψίας δείχνουν ότι το 80% των ατόμων με νόσο του Αλτσχάιμερ έχουν επίσης καρδιαγγειακές παθήσεις.

Ένα μακροχρόνιο ερώτημα είναι γιατί μερικοί άνθρωποι ενώ έχουν εναπόθεση στον εγκέφαλο τους των δύο παθολογικών πρωτεϊνών, του β-αμυλοειδούς και της πρωτεΐνης Tau, δεν αναπτύσσουν τα συμπτώματα της νόσου του Αλτσχάιμερ. Η αγγειακή νόσος ισως είναι το κλειδί ωστε οι ερευνητές να βρουν τελικά μια απάντηση.

Ορισμένες μελέτες υποδηλώνουν ότι στον εγκέφαλο μπορεί να έχουμε εναπόθεση των παραπάνω πρωτεινών χωρίς να προκαλούνται συμπτώματα γνωστικής ύφεσης εκτός εάν ο εγκέφαλος παρουσιάζει επίσης ενδείξεις αγγειακής νόσου.

Απαιτούνται περισσότερες έρευνες για την καλύτερη κατανόηση της σχέσης μεταξύ της αγγειακής υγείας και της νόσου του Alzheimer.

Φυσική άσκηση και διατροφή

Η τακτική σωματική άσκηση μπορεί να είναι μια ωφέλιμη στρατηγική για τη μείωση του κινδύνου της νόσου του Alzheimer και της αγγειακής άνοιας. Η άσκηση μπορεί να ωφελήσει άμεσα τα κύτταρα του εγκεφάλου αυξάνοντας τη ροή αίματος και οξυγόνου στον εγκέφαλο. Λόγω των γνωστών καρδιοαγγειακών οφελών του, ένα ιατρικά εγκεκριμένο πρόγραμμα άσκησης αποτελεί πολύτιμο μέρος οποιουδήποτε συνολικού σχεδίου ευεξίας.

Σημαντική είναι επίσης η πρόσληψη διαφόρων βιταμινών όπως C, Ε, Β6, Β12, φυλικου οξέως, ενώ το κάπνισμα σαφως αυξάνει την πιθανότητα νόσησης.

Τα τρέχοντα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η υγιεινή διατροφή στην καρδιά μπορεί επίσης να βοηθήσει στην προστασία του εγκεφάλου. Η υγιεινή διατροφή περιλαμβάνει τον περιορισμό της πρόσληψης ζάχαρης και κορεσμένων λιπών και φροντίζοντας να τρώμε πολλά φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως. Καμία δίαιτα δεν φαίνεται να υπερτερεί κάποιας άλλης.

Δύο δίαιτες που έχουν μελετηθεί και μπορεί να είναι επωφελείς είναι :

  • H διατροφή DASH (Διαιτητική προσέγγιση για τη διακοπή της υπέρτασης) και η μεσογειακή διατροφή. Η διατροφή DASH δίνει έμφαση στα λαχανικά, τα φρούτα και τα λιπαρά ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα. περιλαμβάνει ολόκληρους κόκκους, ψάρια, πουλερικά, φασόλια, σπόρους, καρπούς με κέλυφος και φυτικά έλαια. και περιορίζει το νάτριο, τα γλυκά, τα ζαχαρούχα ποτά και τα κόκκινα κρέατα.
  • Μια μεσογειακή διατροφή περιλαμβάνει σχετικά μικρό κόκκινο κρέας και δίνει έμφαση σε δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα και λαχανικά, ψάρια και οστρακοειδή, ξηρούς καρπούς, ελαιόλαδο και άλλα υγιή λίπη.

πρόληψη

Κοινωνικές σχέσεις και πνευματική δραστηριότητα

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η διατήρηση ισχυρών κοινωνικών σχέσεων και η διατήρηση ψυχικής ενεργητικότητας με την ηλικία μας θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο της γνωσιακής παρακμής και της νόσου του Αλτσχάιμερ. Οι ειδικοί δεν είναι σίγουροι για το λόγο της σύνδεσης αυτής. Μπορεί να οφείλεται σε άμεσους μηχανισμούς μέσω των οποίων η κοινωνική και ψυχική διέγερση ενισχύει τις συνδέσεις μεταξύ των νευρικών κυττάρων στον εγκέφαλο.

Τραύμα στο κεφάλι

Φαίνεται να υπάρχει ισχυρή σχέση μεταξύ του μελλοντικού κινδύνου του Αλτσχάιμερ και του σοβαρού τραυματισμού της κεφαλής, ειδικά όταν ο τραυματισμός συνεπάγεται απώλεια συνείδησης. Μπορείτε να βοηθήσετε να μειώσετε τον κίνδυνο του Alzheimer προστατεύοντας το κεφάλι σας.

Τι μπορείτε να κάνετε τώρα

Ενώ η έρευνα δεν έχει καταλήξει σε τελικά συμπεράσματα, ορισμένες επιλογές τρόπου ζωής, όπως η σωματική άσκηση και η διατροφή, μπορεί να συμβάλουν στην υποστήριξη της υγείας του εγκεφάλου και στην πρόληψη της νόσου του Αλτσχάιμερ. Πολλές από αυτές τις αλλαγές στον τρόπο ζωής έχουν αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης άλλων ασθενειών, όπως οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης, οι οποίες έχουν συνδεθεί με το Αλτσχάιμερ.

Με λίγα μειονεκτήματα και πολλά γνωστά οφέλη, οι επιλογές υγιεινού τρόπου ζωής μπορούν να βελτιώσουν την υγεία σας και ενδεχομένως να προστατεύσουν τον εγκέφαλό σας.

Πηγή : The Alzheimer’s Association